Dieper leren door online peerfeedback

01 May 2018

Dieper leren door online peerfeedback

In dit project wordt een gevalideerde peerfeedbackmethode ontwikkeld, gericht op diep leren in het hoger onderwijs. Vernieuwend daarbij is de extra stap die wordt toegevoegd, namelijk de studenten reviewen de ontvangen feedback: Er wordt feedback op feedback gegeven. De methode wordt geïmplementeerd en op effectiviteit onderzocht in minstens zes cursussen binnen Bèta, GW en UCU. De methode is onafhankelijk van het gekozen online feedbacksysteem. Tevens wordt een leerlijn peerfeedback op drie niveaus ontwikkeld waarbinnen de academische dialoog centraal staat.

Reeds ontwikkelde documenten:

Hoger onderwijs vindt in toenemende mate online en blended plaats. Zulk onderwijs is vaak nog gericht op kennisreproductie en weinig op ‘diep leren’. ‘Diep leren’ wordt echter wel door alle universiteiten nagestreefd. Dit is leren waarbij het gaat om kritisch denken, leggen van onderlinge relaties en het creëren van nieuwe concepten, vaak samengevat als ‘21st century skills’. Diep leren vindt vooral plaats door interactie met elkaar en het voeren van een academische dialoog. Dat online/blended onderwijs nog te weinig gericht is op diep leren, is o.a. te verklaren uit de geringe ervaring van docenten met geschikte methodes. Praktijkervaringen en kleinschalige onderzoeksresultaten laten zien dat online peerfeedback kan bijdragen aan het bereiken van diep leren.

In dit project wordt voortgebouwd op de inzichten verkregen in het SURF-project ‘PROOF’, het USO-project ‘Sturen op Afstand’ van Saskia Mol, het EMP-project van Judith Keilbach over peerfeedback, en de ervaringen bij Educate-it vanuit de verschillende peerfeedback tools. Daarnaast sluit dit project naadloos aan bij het promotietraject van Renée Filius.

Doelen

Dit project moet een gevalideerde peerfeedback methode opleveren, die diep leren stimuleert, geheel of gedeeltelijk online inzetbaar is en in het bijzonder is gericht op (kwaliteitsverbetering van) schrijfproducten van studenten.

Opzet

Feedbackmethode

De beoogde feedbackmethode stimuleert de dialoog tussen studenten. Hiertoe doorlopen studenten de volgende stappen:

• krijgen van instructie om feedback gericht op diep leren te geven
  • maken van een opdracht en geven van peerfeedback
  • reviewen van de ontvangen peerfeedback
  • reageren op de ontvangen peerfeedback

Vernieuwend is de extra stap die aan de peerfeedbackcyclus wordt toegevoegd, namelijk stap 3: het reviewen van ontvangen feedback. De feedbackontvanger reageert online op de ontvangen feedback en de feedbackgever kan ook weer online reageren op de feedbackontvanger. Uit eerder onderzoek weten we namelijk dat reviewen van feedback ertoe leidt dat zowel het geven van feedback als het lezen en verwerken van feedback nauwkeuriger gebeurt en daardoor diep leren stimuleert (Filius et al., 2018).

Ook de docent geeft steekproefsgewijs feedback op de feedback van de studenten. Zo leren de studenten goede feedback geven en kunnen zij vervolgens ook hun eigen werk gerichter verbeteren. Goede begeleiding van de studenten is hierbij essentieel. De studenten worden hier op voorbereid via een online training waarin ze leren goede feedback te geven. Deze online training zal tijdens het project worden ontwikkeld.

De methode wordt geïmplementeerd en op effectiviteit onderzocht in minstens zes cursussen binnen Bèta, GW en UCU. Bij elk van de cursussen wordt gemeten:

• in hoeverre de gegeven feedback als gepersonaliseerd wordt ervaren door studenten.
  • in hoeverre de gegeven feedback gericht op diep leren gedurende de cursus verbetert.
  • in hoeverre het door de student ervaren diep leren wordt bereikt;
  • in hoeverre de ingeleverde producten (schrijfopdrachten) gedurende de cursus verbeteren.
  • in hoeverre de door de docenten ervaren werkdruk beïnvloed wordt.

Leerlijn

Verder zal worden gewerkt aan een leerlijn om het geven van feedback ook werkelijk te oefenen. De leerlijn Peerfeedback omvat naast de gevalideerde methode tevens aanvullende werkvormen, waaronder peerreview (ranking op kwaliteit). Deze leerlijn zal bestaan uit drie niveaus waarop feedback kan worden gegeven.

Deze leerlijn wordt bij Biologie gekoppeld aan een al bestaande schrijfleerlijn. Binnen GW wordt het project ingevoegd in de al lopende ontwikkeling van een leerlijn argumentatief schrijven voor de bachelor. Het eerstejaars-traject is al geïmplementeerd bij de BA Media en cultuur, vervolgtraject is in ontwikkeling (jaar 2/3, uitbreiding van het hele traject met een peerfeedbackmethode, eerste fase verbreding naar de opleidingen Nederlands en communicatie- en informatiewetenschap). We zullen onderzoeken in hoeverre deze constructie toepasbaar is bij de overige departementen binnen Bèta en UCU.

Gerealiseerde en verwachte resultaten

• Filius, R.M., de Kleijn, R.A.M., Uijl, S.G., Prins, F.J., van Rijen, H.V.M. and Grobbee, D.E. (2018a) ‘Challenges concerning deep learning in SPOCs’, International Journal Technology Enhanced Learning, Vol. 10, Nos. 1/2, pp.111– 127.
  • Filius, R. M., Kleijn, R. A. M., Uijl, S. G., Prins, F. J., van Rijen, H. V. M., & Grobbee, D. E. (2018b). Promoting deep learning through online feedback in SPOCs. Frontline Learning Research. DOI: 10.14786/flr.v6i2.350