15 January 2015

Werkvormen voor het presenteren van informatie

Hieronder worden verschillende werkvormen toegelicht die gebruikt kunnen worden voor het presenteren van informatie. Van de meeste werkvormen is een uitwerking, inclusief voorbeeld opgenomen. Deze werkvormen zijn onderdeel van de verzameling van Onderwijsadvies & training. Er zijn ook werkvormen beschikbaar voor:

Momenteel werkt Educate-it aan een uitgebreide werkvormen-tool, waarmee het zoeken naar bepaalde werkvormen die passen bij jouw onderwijs gemakkelijker wordt. Wanneer die beschikbaar is, zullen we hiernaar verwijzen.

Writing-to-learn
  • Mini essay – Halverwege of aan het eind van het college een korte samenvatting en evaluatie van de behandelde stof schrijven
  • Eén minuut werkstuk – Halverwege het college in één minuut een vraag schriftelijk beantwoorden
  • Tweekolommen journaal – Tijdens studeren de studiestof simultaan samenvatten en schriftelijke reageren
  • Precisie-samenvatting – Een tekst samenvatten in exact vijfentwintig woorden
  • Pro-contra lijsten – Voor- en tegenargumenten opschrijven en uitwisselen
  • Opkikkertje – Vijf minuten schrijven om weer bij de les te komen
  • Parafrase opdracht – Een taak of opdracht in eigen woorden opschrijven
  • Voortgangs A4 – Halverwege een project of paper een zelfevaluatie schrijven van maximaal één kantje over de voortgang
  • Collegenotulen – Om de beurt, samen met een aantal andere studenten, een samenvatting maken van het college
  • Mini-woordenboek – Korte definities schrijven van sleutelbegrippen
Van kranten- naar
wetenschapsartikel
Een krantenartikel ombouwen tot een wetenschappelijke verhandeling.
Van wetenschaps-
naar krantenartikel
Een wetenschappelijke verhandeling populariseren.
Nauwkeurig-schrijven Een instructie schrijven bij een tekening die een ander op basis van alleen die instructie moet natekenen.
Ghostwriters Een korte speech schrijven over een inhoudelijk issue voor een beroemd persoon.
Het structuurloze debat Debatteren zonder regels om de regels te vinden.
Pro-en-contra Een willekeurige positie in het debat verdedigen.
Persconferentie Kritisch ondervraagd worden over zelf bereikte onderzoeksresultaten.
Het kort-geding Debatteren met een hoge graad van juridische ‘performance’.
Wetenschapstheater Bestudeerde literatuur presenteren in de vorm van een onvoorbereid toneelspel.
Posterpresentatie Een onderzoek presenteren aan de hand van een overzichtelijke poster.
Minicongres Een eendaags congres verzorgen rond een thema, met papers en presentaties.
Kennismarkt Kennisproducten uitstallen en aan de man of vrouw proberen te brengen.
Horizontaal-leren Informeel leren van en met elkaar in volledig student-gestuurde bijeenkomsten.