Logo Utrecht University

Educational Database

Internetonderzoek

11 December 2020

Internetonderzoek

Tijdens online lessen wordt veel gebruik gemaakt van internet.

Helaas kunnen studenten afgeleid worden door het grote wereldwijde web en al die openstaande tabbladen op hun computer. Dit kan aan de ene kant voor een verlaagde concentratie zorgen. Aan de andere kant kan het internet ook een erg nuttig middel zijn voor studenten om zich te verdiepen in de lesstof en zo actief kennis te verwerven. Daarnaast kan het ook goed ingezet worden om online lessen verder te verbeteren en interactiever te maken, of om energie op te wekken. Op het moment dat je als docent informatie uit de groep wilt halen, hoeven studenten niet altijd zelf het antwoord te bedenken!

Je kunt studenten ook de opdracht geven om op het internet te gaan zoeken naar het antwoord op jouw vraag. Je vraag kan gaan over mogelijke oplossingen bij een probleemschets, informatie over een specifiek onderwerp, of een simpele inhoudelijke kennisvraag. Je stelt de vraag aan de studenten en geeft aan dat ze het hele internet mogen gebruiken om het antwoord op jouw vraag te vinden. Ook kun je studenten vragen om goed bij te houden van welk soort bron de informatie komt die ze vinden en wat de kwaliteit is van deze bron. Je geeft ze vervolgens de tijd om met hun antwoord te komen en bespreekt de input van de studenten. Bespreek vervolgens de verschillen tussen de antwoorden. Welk antwoord is goed? En waarom?

Teacher Role

Explain/inform, give feedback

Downloads

External links

Print
You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons