Minor Taal en Recht: ontwikkeling en ondersteuning interdisciplinair onderwijs

15 March 2023

Minor Taal en Recht: ontwikkeling en ondersteuning interdisciplinair onderwijs

Het nieuw gevormde interdisciplinaire honoursvak voor het Utrecht Law College is onderhand een vaste cursus in het jaarlijkse curriculum. Uit dit vak zijn enkele mogelijkheden voor vier interdisciplinaire cursussen voortgevloeid die middels dit project gezamenlijk een minor Taal en Recht zullen gaan vormen.

Tot nu toe is met steun van het USO (1) en het Stimuleringsfonds Interdisciplinair Onderwijs (2) een interdisciplinair team gevormd dat een honours vak heeft ontwikkeld voor het Utrecht Law College. Dit interdisciplinaire honours vak omvat 4 inhoudelijke thema’s: narratieven, taalvorm en interpretatie, mensenrechten als taal, en (juridische) taal in literair- en cultuurhistorische context. Het vak is zeer goed geëvalueerd en inmiddels ingebed tot een vaste cursus die jaarlijks gegeven wordt. Op basis van deze cursus en de gevormde docentsamenwerking en gezamenlijke taal liggen nu de fundamenten klaar voor een viertal interdisciplinaire cursussen, die gezamenlijk een minor Taal en Recht vormen. Komend studiejaar 2022-2023 zullen twee interdisciplinaire cursussen gegeven kunnen gaan worden door het interdisciplinaire team.

De eerste twee stappen zijn al ondernomen: (1 het ontwerpen en piloten van een honours vak en (2 het doorontwikkelen van de vier inhoudelijke thema’s en samenwerking in een vaste cursus. De huidige en volgende stap is het verder vormgeven van de leerlijn voor de minor Taal en Recht, het vormgeven van de onderwijsmaterialen en -vormen van de eerste 2 zelfstandige, interdisciplinaire minorcursussen die zullen draaien, en het evalueren (middels interviews en Caracal) van de coherentie van de nieuwe vakken ende leerlijn.

Doelen en beoogde resultaten

Vanaf september 2022 zal (verder) gewerkt worden aan drie componenten:

Het team werkt toe naar een krachtige minor van vier cursussen met een heldere opbouw in inhoud en vaardigheden over de vier hoofdthema’s heen. Deze leerlijn verbindt alle vier de minorvakken. Er moet goed worden nagedacht over de opzet, opeenvolging en coherentie van de inhoudelijke thematieken (3):

• Historische vergelijking: middeleeuwse rechtbanksituatie met de hedendaagse (blok 3)
  • Wisselend vertelperspectief: hoe schrijf je in poëzie, essays, persuasieve tekst (blok 4)
  • Schuivende concepten: mensenrechten vroeger, nu, (inter)nationaal, cultureel (blok 1/2)
  • Regels en normen vanuit taalkundig vs. rechtsvergelijkend perspectief (blok 2/1)

Het team wil ook uitzoeken op welke manier de koppeling tussen kennis en vaardigheden optimaal te bewerkstelligen is. Werkt het bijvoorbeeld goed om in beide semesters een cursus te hebben met een meer toegepaste focus (met vrijere, creatieve opdrachten) en een cursus met een meer theoretische focus? De volgorde van de twee vakken komend jaar is niet per se de vaste volgorde (4). Ook moet goed worden nagedacht over de flexibiliteit van de minor. Is het bijvoorbeeld een serie van 4 accumulatieve cursussen met één instapmoment of kan er elk semester een instapmoment zijn? Hoe sterk zijn de cursussen in blok 1 en 2 verbonden qua kennis en skills?

De vormgeving van twee interdisciplinaire minorvakken Taal en Recht, te weten, Vrijheid van meningsuiting vanuit cultureel en historisch perspectief en Recht en narratieven, voor jaar 3 van de Bachelor. Het eerste vak zal worden ondergebracht bij TLC; het tweede vak bij Rechtsgeleerdheid.

Er worden verscheidene interdisciplinaire werkvormen ingezet, waarbij te denken valt aan dialooggestuurde hoorcolleges, werkgroepen, een oefenrechtbank, en zelfstudie. De vormgeving van deze eerste twee minorcursussen zal een boost geven aan de ontwikkeling van de beoogde aanvullende Taal en Recht minorcursussen. Naast het vormgeven van de cursussen zal er een korte docent manual voor interdisciplinair onderwijs met lessen uit de samenwerking tot stand komen en binnen de samenwerkende faculteiten en het CAT gepresenteerd worden, om de ontstane ‘good practices’ te bestendigen.

​Evaluatie van de leerlijn binnen de gehele minor, en van de opbouw en samenhang tussen de eerste twee vakken is een cruciaal onderdeel van dit project. Naast de Caracal cursusevaluatie zullen interviews met studenten worden gehouden met bijzondere aandacht voor de opbouw en coherentie tussen de cursussen als een geheel en binnen de leerlijn over de vier vakken heen.

Naast input over de opbouw van vaardigheden en kennis zal input worden vergaard over de flexibiliteit en instapmomenten van de minor (is bijvoorbeeld één minor-startmoment voor een serie van 4 accumulerende cursussen geschikt, of juist een minor-instap/startmoment in elk semester). Er zal worden geëvalueerd aan het eind, maar ook tussendoor zal met enige studenten in gesprek worden gegaan over geschikte opdrachtideeën en werkvormen op het snijvlak van taalkunde, letterkunde en recht.

1. Ontwikkelen cursus Recht &Taal, 2020-2021. Olv. Hanneke van Eijken, Emanuel van Dongen, Jacobine van Dorp.
  2. Taal en Recht –Institutions for Open Societies, 2020-2021. Olv. Hanneke van Eijken, Bald de Vries; Norbert Corver, Martine Veldhuizen.
  3. In studiejaar 2022-23 zullen er twee cursussen worden aangeboden, één in blok 3 en één in blok
  4. De opeenvolging van de vier beoogde minorcursussen in studiejaar 2023-24 zal gedurende de ontwikkeling van de minor definitief vastgesteld worden.