Ontwerpen als competentie van REBO-studenten

15 March 2023

Ontwerpen als competentie van REBO-studenten

In het onderwijs van REBO zijn de componenten onderzoek, theorie en analyse sterk ontwikkeld maar er is relatief weinig aandacht voor de vormgeving van oplossingen volgens principes van ontwerpgericht werken. Dit terwijl in de praktijk ontwerpgericht werken sterk in opkomst is. Het doel van dit USO-project is om samen met studenten van de drie REBO departementen design-onderwijsvormen te ontwikkelen.

Het nieuwe vakgebied Public Design laat zien hoe men op een systematische wijze toe kan werken naar oplossingen voor de vraagstukken in de bestuurs- en organisatiewetenschap (Bason, 2017). In het opkomende vakgebied Legal Design wordt ontwerp-methodiek toegepast in het ordenen, oplossen én presenteren van juridische vraagstukken (Perry-Kessaris 2019). Tenslotte staat Design Thinking centraal in het sterk opkomende entrepreneurship onderwijs wereldwijd. Design Thinking en aanverwante methodes zoals Lean startup worden beschouwd als essentiële tools om een meer innovatieve en ondernemende economie te stimuleren (Sarooghi et al., 2019). Een kernaspect van Design is dat verschillende soorten kennis worden geïntegreerd: het vraagt om een interdisciplinaire – of zelfs transdisciplinaire – benadering van vraagstukken. Dit sluit zeer goed aan bij de ambitie van REBO en ook de UU in brede zin om verbindingen te maken tussen verschillende disciplines en zo studenten aan te leren om inter/transdisciplinair te werken.

De ontwikkeling van deze competenties kan een plek krijgen in een leeratelier waar studenten voor worden geselecteerd om gezamenlijk, op basis van juridische, economische en bestuurs- en organisatiewetenschappelijke kennis, te werken aan de oplossing van een bestaand probleem dat door een van onze maatschappelijke partners wordt aangedragen. De ontwikkeling van nieuw onderwijs zal plaatsvinden binnen het kader van het honoursonderwijs van de faculteit.
  1. Verkennende gesprekken met betrokken partijen (periode 4 van 2021-2022);
  2. Observeren en analyseren van een cursus bij elk van de drie departementen waarin design aan de orde komt (periode 3-4 van 2021-2022);
  3. Betrekken van studenten van USBO, RGL en USE bij het ontwikkelen van een leeratelier (co-design) en van relevant materiaal voor onderwijs over ontwerp binnen de REBO-faculteit (periode 1-3 van 2022-2023);
  4. Ontwikkelen van onderwijsmodules of andere vormen die in het academisch jaar 2023-2024 een plek kunnen krijgen in het onderwijs;
  5. Vastlegging van resultaten van dit verkennende onderzoek en communiceren ervan naar de community van docenten die met deze methoden (gaan) werken binnen de faculteit (periode 2-4 van 2022-2023).
We bieden dit ontwikkelingstraject volgend jaar als honoursmodule aan en mikken op twee a drie studenten van elk van de drie disciplines. De ontwerpopdracht voor dit co-designproces is het ontwikkelen van manieren om het REBO-onderwijs op het gebied van design te versterken. Dat kan plaatsvinden binnen het honoursonderwijs maar wellicht ook op andere plekken zoals de REBO Skills Academy, in het keuzeonderwijs en in de reguliere curricula.

Beoogde resultaten

1. Opbouw van een netwerk van docenten van de drie departementen die de nadruk op ontwerpgerichte benaderingen willen versterken;
  2. Verwerken van best-practice op basis van ervaring met design-georiënteerd onderwijs op departementaal niveau;
  3. Verslag van een traject waarin met studenten van de drie departementen is gewerkt aan de ontwikkeling van onderwijsvormen gericht op design-thinking en -vaardigheden van REBO-studenten;
  4. Ontwerp van onderwijsvormen waarin met behulp van design thinking een oplossing wordt ontworpen voor een maatschappelijk vraagstuk dat raakt aan recht, economie en bestuur;
  5. Een aanzet voor het overdraagbaar maken van bovengenoemde resultaten: hoe kunnen design-denken en design-vaardigheden onderwezen worden aan studenten?

Bason, C. (2017). Leading public design: Discovering human-centred governance. Bristol UK: Policy Press.
Perry-Kessaris, Amanda. 2019. “Legal Design for Practice, Activism, Policy, and Research.” Journal of Law and Society 46 (2): 185–210.
Sarooghi, H., Sunny, S., Hornsby, J., & Fernhaber, S. (2019). Design thinking and entrepreneurship education: Where are we, and what are the possibilities?.Journal of Small Business Management, 57 (S1), 78-93.