‘Tussen theorie en praktijk’ vakdidactisch ontwerponderzoek

21 April 2023

‘Tussen theorie en praktijk’ vakdidactisch ontwerponderzoek

Dit project betreft een verlenging voor aansluitende doelen bij het eerdere EMP-project ‘Vakdidactiek tussen theorie en praktijk’ uit 2020 en de verlenging daarvan in 2021. Het doel van dit project is het dichten/verkleinen van de kloof tussen theoretische kennis en praktijkervaring van vreemde talen studenten.

Studenten in de educatieve masterprogramma’s van de vreemde talen ervaren een kloof tussen hun theoretische kennis en de ervaring die zij in de praktijk opdoen. Dit project is gericht op het dichten/verkleinen van de kloof, zowel aan de kant van de onderwijspraktijk als aan de kant van de opleiding. Aan de kant van de opleiding hebben we de laatste twee jaren al goede stappen gezet. De samenwerking tussen student-stagebegeleiding hebben we met behulp van de gespreksleidraden kunnen verbeteren, blijkt uit evaluaties. Echter zien we nog steeds een aantal knelpunten op dit gebied. Studenten krijgen van de opleiding veel handvatten mee, maar de op beleidsniveau afgesproken begeleiding door een vakdocent op school loopt nog altijd stroef. Dit komt met name door te weinig kennis van het vak onder stagebegeleiders en onderzoekscoördinatoren op de vo-scholen, en daarnaast doordat studenten nog niet voldoende worden getraind in het voeren van professionele dialogen op vakinhoudelijk/vakdidactisch gebied. We willen graag aan aan deze twee punten vanuit de opleiding werken.

In het eerste jaar (2020/2021) van het project zijn instrumenten ontwikkeld en voor het eerst uitgeprobeerd en geëvalueerd. De instrumenten (o.a. gespreksleidraden) zijn bedoeld om de samenwerking tussen studenten en stagebegeleiders te stimuleren en de vakdidactische inzichten uit de theorie en de werkwijze in de praktijk dichter bij elkaar te brengen. In het tweede jaar (2021/2022) hebben we de ontwikkelde en aangepaste instrumenten mvt (moderne vreemde talen)breed ingezet. O.a. op basis van onze instrumenten is daarnaast een opleidingsbreed verbeterproject van het vakdidactisch ontwerponderzoek opgezet, begonnen met een evaluatie. De komende maanden zal dit verder vorm worden gegeven. Daarnaast zijn we gestart met een tweetal informatiebijeenkomsten voor stagebegeleiders van onze studenten. Hier zien wij nog weinig animo vanuit de scholen, onafhankelijk van het feit of de scholen een versterkt onderzoeksprofiel, zgn. academische opleidingsscholen (AOS) zijn of niet

Doel

Dit project beoogt studenten tijdens hun opleiding de meerwaarde van hun vakdidactische kennis voor de praktijk te laten ervaren. Dat betekent dat zij bij het Vakdidactisch ontwerponderzoek de kans moeten krijgen om een voor hen zinvol vakdidactisch ontwerponderzoek op hun stageschool én in gesprek met stagebegeleider en sectie uit te voeren en te evalueren. Zo krijgen zij er vertrouwen in, dat zij de vakdidactische kennis die zij vanuit hun opleiding hebben meegekregen, succesvol in de onderwijspraktijk kunnen inzetten, en zijn zij in staat om het onderwijs in hun schoolvak te innoveren.

Beoogde resultaten

Eindproducten in deze verlengingsaanvraag zijn gericht op commitment voor het vak en de bijbehorende eisen op de stageschool te creëren:

1. Verdere aangescherpte instrumenten inzetten bij de Vakdidactiek 2.
  2. Instrumenten vereenvoudigen voor toepassing in Vakdidactiek 1 om zo alvast studenten voor te bereiden op het voeren van professionele dialogen.
  3. Ontwikkeling van een tweetal kennisclips voor stagebegeleiders over inhoudelijke achtergrond ontwerponderzoek, voor studenten over het voeren van een professionele dialoog en een factsheet voor stagebegeleiders en studenten over de te nemen inhoudelijke stappen bij het vakdidactisch ontwerponderzoek.
  4. Integratie van vakdidactisch ontwerponderzoek in het vakdidactisch netwerk mvt dat in september 2022 van start gaat.
  5. Verkennen hoe studenten en stagebegeleiders beter kunnen aanhaken bij onderzoekslijn binnen AOS-scholen.