Visualisatie Leerlijnen Bachelor Kunstmatige Intelligentie

15 March 2023

Visualisatie Leerlijnen Bachelor Kunstmatige Intelligentie

In het huidige KI onderwijs bestaat er bij zowel studenten als docenten soms verwarring over welke vaardigheden en welke kennis op welke plek in het curriculum aangereikt worden. Dit project wil doormiddel van een concreet inzetbare visualisatie van de verschillende leerlijnen die door de bachelor lopen helderheid brengen voor docent en student.

Achtergrond

Het vakgebied van Kunstmatige intelligentie is interdisciplinair en combineert inzichten uit verschillende disciplines: psychologie, informatica, logica, wiskunde, taalkunde en theoretische filosofie. Het onderwijs in de bachelor KI is dan ook een samenwerking tussen de groepen: Filosofie, Informatica, Psychologie en Taalkunde. Door zowel de inhoudelijke als organisatorische verspreiding van het onderwijs over deze verschillende groepen kan het voor studenten en docenten soms onduidelijk zijn welke vaardigheden en welke kennis op welke plek in het curriculum aangereikt worden.

Dat dit soort onduidelijkheden ontstaat is jammer omdat er binnen de opleiding op allerlei niveaus nagedacht is en overlegd wordt over welke kennis en welke vaardigheden waar in het curriculum aan bod komen. Het probleem lijkt hier dus niet te zijn dat het curriculum verkeerd in elkaar steekt maar dat er bij zowel studenten als docenten soms onvoldoende helder is welke aspecten waar in het curriculum aan bod komen. Dit project is erop gericht om dat te verhelderen.

Projectomschrijving

Het project zal bestaan uit drie fases.

Fase 1, concretisering huidige leerlijnen:

Als voorwaarde voor een visualisatie met het juiste niveau van concreetheid is het belangrijk om de leerlijnen zoals deze in het opleidingstoetsplan genoemd worden te concretiseren. De leerlijnen in het huidige toetsplan zijn namelijk tamelijk abstract: 1)Theoretische basis, 2) Onderzoeksvaardigheden: modelleren, programmeren, experimenteren, 3) Algemene wetenschappelijke vaardigheden.

Fase 2, inventarisering in termen van concretere leerlijnen:

De projectleider zal inventariseren welke delen van welke van de geconcretiseerde leerlijnen waar in het curriculum zitten. Om zo de benodigde data te vergaren die nodig is voor fase 3.

Fase 3, visualisatie:

De adviseur van O&T gaat al dan niet met externe (ervarings)deskundigen aan de slag om de bij fase 2 verzamelde data om te zetten in één of enkele heldere visualisaties.

Doelen

Het doel van dit project is om duidelijkheid te scheppen over de verschillende leerlijnen binnen de bachelor KI middels het ontwerpen een breed inzetbare visualisatie. Hierbij valt te denken aan één of enkele diagrammen of een stroomschema’s.

Resultaten

Dit project heeft een duidelijk eindproduct: één of enkele heldere visualisaties (diagrammen) van de verschillende leerlijnen KI. Het doel is dat dit eindproduct ingezet kan worden op meerdere niveaus binnen de opleiding: bij studentenvoorlichting, binnen het tutoraat, maar zeker ook tijdens colleges. Zo zou het bijvoorbeeld ideaal zijn om op het moment dat er iets nieuws (bijvoorbeeld een nieuwe wiskundige vaardigheid) aangeleerd wordt direct te kunnen tonen waarop wordt voortgebouwd, maar zeker ook om vooruit te kunnen wijzen en zo uit te leggen waarvoor deze vaardigheid relevant is.

Een bijproduct van dit project zou kunnen zijn dat er lacunes of juist overlap binnen de leerlijnen gevonden worden. Deze bijvangst zou uiteraard gebruikt worden om het onderwijs inhoudelijk te kunnen versterken.