Interculturele competenties voor studenten, docenten en onderwijsmedewerkers

23 December 2021

Interculturele competenties voor studenten, docenten en onderwijsmedewerkers

In het USO-project Intercultural Competences for Utrecht University (ICUU)’ (2017-2019) is ervaring en kennis opgedaan met het ontwikkelen en geven van IC-onderwijs aan studenten, docenten en onderwijsmedewerkers. Doel van voorliggend implementatieproject is om onderwijs en materialen uit het ICUU-project door te ontwikkelen en te implementeren in de Biomedische, Geneeskunde, en Diergeneeskunde opleidingen.

Internationalisering en diversiteit zijn belangrijke thema’s in het universitair onderwijs. Dit hangt samen met een globaliserende arbeidsmarkt en toenemende diversiteit in de samenleving. Hoewel deze twee onderwerpen van elkaar verschillen, staat het vermogen om elkaar te begrijpen en met elkaar te communiceren ondanks culturele verschillen (‘building bridges to connect worlds’) centraal in de benadering hiervan. Dit vraagt specifieke competenties van studenten, docenten en onderwijsmedewerkers in het UMCU en de faculteit Diergeneeskunde. Anno 2021 is de noodzaak hiervoor zichtbaarder, bovendien wordt hiernaar gevraagd binnen onze faculteiten.

De keuzes in de nieuwe strategieën van het UMC Utrecht “Connecting Worlds” en de Universiteit Utrecht met haar vijf leidende principes sluiten naadloos op elkaar aan. Met deze strategieën als leidraad onderschrijft het faculteitsbestuur het belang van dit project om te werken aan thema’s als ‘Internationalisering’ en ‘Diversiteit en Inclusie’

Projectbeschrijving

In 2017 is het tweejarig USO-project ‘Intercultural Competences for Utrecht University (ICUU)’ gestart. In dit project zijn veel cursussen en trainingen ontwikkeld en is ervaring opgedaan met onderwijs over en het trainen van interculturele competenties (IC). Dit zijn competenties waarmee je talige en culturele diversiteit kunt herkennen, analyseren en die je in verschillende contexten kunt toepassen, om zo gepast en effectief gemeenschappelijke doelen te bereiken.

Het huidige USO project bouwt voort op ICUU. In dit project worden de thema’s ‘Internationalisering’ en ‘Diversiteit en Inclusie’ met elkaar verbonden en zullen er onderwijs en trainingen ontwikkeld worden voor zowel studenten, docenten als onderwijsmedewerkers zodat er breed gewerkt wordt aan interculturele competenties die nodig zijn voor een toekomstbestendige en hechte academische gemeenschap en gezondheidszorg.

Doel

Doel van dit implementatieproject is om onderwijs/trainingen te ontwikkelen voor studenten, docenten en onderwijsmedewerkers in de Geneeskunde en Diergeneeskunde faculteit om de interculturele competenties van deze doelgroepen te vergroten. Uitgangspunt vormt daarbij onderwijs en trainingen die zijn ontwikkeld voor het ICUU-project. In dit project wordt meer aandacht besteedt aan IC voor de omgang met diversiteit in de Nederlandse samenleving.

Daarnaast heeft Workplace Learning (WPL) een belangrijke plek binnen deze curricula. In het IC-onderwijs moeten studenten daarom ook voorbereid worden op het leren en toepassen van competenties in de praktijk. Docenten moeten vaardig zijn om IC-ontwikkeling te begeleiden op de werkplek. Verder moeten docenten en onderwijsmedewerkers kunnen omgaan met culturele aspecten voortkomend uit een internationale context maar ook met dimensies die samenhangen met diversiteit van Nederlandse studenten met een migratieachtergrond.

Tenslotte zullen inzichten uit dit implementatieproject breder toepasbaar gemaakt worden voor andere faculteiten en zo bijdragen aan het doorontwikkelen van het bestaande ICUU-aanbod.

Beoogde resultaten

• Aangepast surveyinstrument vanuit ICUU om inzicht te krijgen in IC-leerbehoeften voor het Geneeskunde-, Diergeneeskunde- en Biomedische curriculum
  • Voor Geneeskunde-en Diergeneeskunde wordt onderwijs over ‘Interculturele Communicatie in de (veterinaire) gezondheidszorg’ ontwikkeld, voortbouwend op de Farmaciecursus ‘Interculturele communicatie in de gezondheidszorg’.
  • Voor BMW/BMS en Diergeneeskunde wordt onderwijs over interculturele communicatie ontwikkeld met nadruk op ‘internationalisering’
  • Voor studenten die in het buitenland gaan studeren wordt de cursus ‘Intercultureel leren’ vanuit ICUU doorontwikkeld.
Doorontwikkeling van een IC-training voor docenten waarbij de ICUU-training ‘Developing Intercultural Competences for Academic Staff’ uitgangspunt is.
Doorontwikkeling van de ICUU-training ‘Intercultural Awareness for OBP’ gericht op international office, studieadviseurs etc.