Digitale microscopie

04 December 2017

Educational project

Digitale microscopie

In dit project is digitale microscopie ingezet als aanvulling op traditionele microscopiepractica. In de ‘virtuele microscoop’ kunnen ingescande preparaten bekeken worden, instructies bekeken worden, en opdrachten gemaakt. Practica kunnen dus tevoren, op afstand voorbereid worden. Gedigitaliseerde preparaten kunnen geannoteerd worden opgeslagen, en zijn (anders dan klassieke preparaten) niet aan slijtage onderhevig. Ook kunnen zeldzame preparaten door iedereen bekeken worden. Bovendien ziet iedereen exact hetzelfde preparaat, wat plenaire bespreking vergemakkelijkt.

Video Digitale Microscopie

Achtergrond

In de Faculteiten Geneeskunde, Diergeneeskunde, en Bètawetenschappen wordt bij veel opleidingen tijdens histologie- en pathologiepractica veelvuldig gebruik gemaakt van lichtmicroscopen. In deze practica worden kennis en inzicht verschaft in onder andere de kennisdomeinen/disciplines Celbiologie, Histologie, Pathologie, Fysiologie, Anatomie, en Immunologie. Bij deze traditionele microscopiepractica is veel te winnen door digitale microscopie beschikbaar te maken.

Doelen

De doelstelling van het project was tweeledig:

  1. Digitale microscopie zodanig inzetten bij cursussen, dat:
    • verbanden tussen vorm van een weefsel/ orgaan/ structuur en functie/ pathologie beter worden onderwezen; beter plaatsen van leerstof in context.
    • betere integratie tussen verschillende onderwijsvormen zoals Blended Learning, Flipping the Classroom en meer mogelijkheden voor kleinschalig activerend onderwijs.
    • het microscopieonderwijs stimulerender en effectiever wordt, omdat het wordt aangeboden in combinatie met formatieve toetsvragen en feedback;
    • de microscopiepractica in kleine stukjes worden opgebroken en anytime/ anywhere als opdracht voorafgaand aan een werkgroep/ hoorcollege kunnen worden gegeven.
    • duidelijke en verdere integratie van microscopieonderwijs (kennis en inzicht in leerstof) in curricula. Belangrijk is dat studenten belang en nut van dit onderwijs gaan inzien voor de eigen ontwikkeling.
    • instructie en oefening met virtuele microscopie voorafgaand aan een practicum zorgt voor effectiever en efficiënter inzet van practica. Studenten zijn beter voorbereid en docenten kunnen zich richten op verdiepende vragen van studenten.
  2. Het huidige aantal van ‘early adopters’ uitbreiden tot een gemotiveerde en deskundige groep docenten die virtuele microscopie verder kan helpen ontwikkelen en doceren.

Resultaten

Het project heeft onderwijs met digitale microscopie ontwikkeld en ingezet bij biomedische wetenschappen, diergeneeskunde en biologie. Het project heeft daarvoor een infrastructuur ontwikkeld van het scannen van preparaten tot het maken van e-modules. Er wordt gebruik gemaakt van de PathXL software om digitale preparaten online te kunnen bekijken. De digitale slides kunnen vervolgens weer worden geïmplementeerd in e-modules (bijv. met Xerte) die in combinatie met traditioneel onderwijs kunnen worden doorlopen. Een voorbeeld van een e-module met PathXL is hier te bekijken.

In de ‘virtuele microscoop’ kunnen ingescande preparaten bekeken worden, instructies bekeken worden, en opdrachten gemaakt. Practica kunnen dus van te voren, op afstand voorbereid worden. Gedigitaliseerde preparaten kunnen geannoteerd worden opgeslagen, en zijn (anders dan klassieke preparaten) niet aan slijtage onderhevig. Ook kunnen zeldzame preparaten door iedereen bekeken worden. Bij digitale practica met PathXL kunnen studenten makkelijker samenwerken en zijn de preparaten gelijkwaardiger, wat feedback en plenaire bespreking makkelijker maakt.

Uit evaluaties onder studenten is gebleken dat studenten heel positief stonden tegenover het gebruik van digitale microscopie in de cursussen. Dat had te maken met het gemak en de snelheid waarmee coupes bestudeerd konden worden. Daarnaast werd de kwaliteit van de coupes gewaardeerd. Docenten vonden het gebruik van digitale microscopie ook prettiger omdat assistentie tijdens het practicum veel efficiënter in te zetten is.

Lees ook:

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!